
Möt bovärden Magnus Bredstedt
I Signalistens bostadsområden arbetar bovärdar som ronderar i området och sköter det vardagliga underhållet hemma hos hyresgästerna. Magnus Bredstedt har sedan ett år tillbaka tagit hand om Skytteholm och Motorn på Östervägen.
En vanlig dag för Magnus börjar på kontoret klockan sju. Då tar han hand om mejl från hyresgäster och entreprenörer. Sedan planerar han dagen och ger sig ut i sina områden runt åtta. Någon dag varje vecka går han även rond i sina områden.
– Det bästa med mitt jobb är helt klart att träffa alla hyresgäster. Jag får extra energi när jag lyckas vända en situation, när jag möter någon som varit lite ledsen eller missnöjd, och när jag går därifrån är de glada och nöjda, säger Magnus.
Magnus knep för att göra hyresgäster nöjda är att vara noggrann och göra ett så bra jobb som möjligt.
– Jag tycker om att ge bra service och för mig innebär service att vara snabb med återkoppling och att vara noggrann när jag arbetar. Hyresgästerna blir inte bara nöjda för stunden, utan det minskar även risken för att jag behöver komma tillbaka, vilket både jag och hyresgästen vinner på, säger Magnus.
Många frågar Magnus hur man blir bovärd och han förklarar att det finns flera olika sätt. En del går utbildningar, andra har lärt sig genom tidigare arbeten.
– Själv gick jag bygg och anläggning på gymnasiet och efter det en 10-månaders utbildning på yrkeshögskola. Sedan får vi också olika vidareutbildningar från Signalisten, till exempel har jag gått en kurs i VVS-teknik och en kurs för att hantera el. Jag har även fått en utbildning i brandskydd och hjärt- och lungräddning (HLR).
Signalistens hyresgäster i Skytteholm och på Östervägen har fått hjälp av Magnus i drygt ett år och han trivs bra med det.
– Det är väldigt sällan vi byter område och det tycker jag är bra. Hyresgästerna känner sig trygga när de ser att det är jag som kommer, och när man är länge i samma område har jag lättare att utveckla kundkontakterna så som jag vill. Det är skönt att veta att hyresgästerna känner sig trygga.
– Många av mina hyresgäster är väldigt hjälpsamma. När jag ska komma har de ofta plockat undan där jag ska arbeta och har det väldigt rent och snyggt. Det underlättar verkligen för mig i mitt arbete.